Головна » 2012 » Жовтень » 24 » Відкриття виставки декоративно-прикладного мистецтва "Обереги митця"
12:34
Відкриття виставки декоративно-прикладного мистецтва "Обереги митця"

23 жовтня о 15 год. у Чернігівському обласному художньому музеї імені Григорія Галагана з нагоди 90-річчя від дня народження заслуженого діяча мистецтв України, народного художника України Сергія Нечипоренка відбулось відкриття виставки «Обереги митця» за участю автора. Ім’я Сергія Нечипоренка по праву увійшло до історії національної культури як класика українського декоративно-прикладного мистецтва, патріарха художнього ткацтва.

Привітати майстра прийшли заступник голови чернігівської обласної державної адміністрації Віктор Тканко, начальник головного управління культури, туризму і охорони культурної спадщини Сергій Мойсієнко, генеральний директор Національного історико-культурного заповіднику «Гетьманська столиця» Наталія Реброва, представники інших музеїв Чернігівщини, учні, друзі та всі, хто протягом багатьох десятиліть із захоплення дивиться на унікальні філософські роботи Сергія Григоровича.
Ткацтво — один із давніх і важливих елементів національної культури українського народу. Воно належить до найбільш поширених видів господарської діяльності та народного мистецтва, яке має багатовікову історію та глибокі традиції.
Українське художнє ткацтво досягло неабиякого розквіту. Його човникова техніка дала можливість виявити величезну різноманітність декору тканин, що стали характерними для традиційного мистецтва кількох етнографічних регіонів. Окреме місце посідає чернігівське перебірне ткацтво, яке найкраще відтворене знаменитими кролевецькими рушниками.
Вагомий внесок у розвиток декоративного мистецтва другої половини XX століття зробив наш земляк, народний художник України Сергій Григорович Нечипоренко (1922 р.н.). Щаслива доля привела його до Кролевецького художньо-промислового технікуму, де він навчався у 1937-1941-х роках. Митець стояв біля витоків створення факультету декоративного мистецтва Київського художньо-промислового технікуму, на базі якого створено Київський державний інститут декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імені Михайла Бойчука. І все своє творче життя Сергій Григорович присвятив відродженню й розвитку художнього ручного ткацтва. Досвід і знання спонукали його до пошуку зовсім інших орнаменаментальних композицій, де відтворено філософське осмислення людського існування, глибинне знання народної міфології. Практично в усіх народів були поширені обереги, а найдавнішим з-поміж них було жіноче божество – Берегиня. Рушник «Берегині» (1992 р.) передає узагальнений образ Великої Богині, трактований геометризованими формами. Елементи композиції гармонійно врівноважені, а червоний колір надає творові святкової урочистості.
Майстер став творцем орнаментів, що увібрали в себе традицію кролевецького рушника, його захисну силу, красу та кольорову гаму. До таких належить і панно «Буйність» (1982 р.), де одне велике центральне зображення Оранти замінено «квітучим вазоном». Тут присутня й найхарактерніша ознака кролевецького рушника – чергування орнаментальних мотивів з різними завширшки горизонтальними прямими.
На всіх етапах творчості художник працює над плахтовою тканиною. На виставці представлено традиційний жіночий поясний одяг «Полтавчанка» (1988 р.), колір карт якого – це поєднання жовтого, синього і чорного, а фрагменти рисунка клітинок мають своєрідну народну назву «солов’ї» та «солов’їні очі».
Особливою сторінкою в творчості Сергія Григоровича є українське народне килимарство, що набуло неповторних національних рис. Килими різняться своїми регіональними ознаками: орнаментом, колоритом та характером ткання. Але, в основному, вони гладкі безворсові, двобічного рисунка. Майстер сміливо і широко використовує колір, бо він є важливим виражальним засобом будь-якого килима. Композиційні засоби і кольорове співвідношення утворюють єдине художнє ціле, органічно пов’язане з функціональним призначенням виробу. Килими, які мають орнаментальну кайму, можна поділити на дві групи: перша – килими з однаковим тлом кайми і центрального поля; друга – килими, де кайма і центральне поле різного кольору, таким є твір (він ще відноситься до килимів «вазонового» типу) «Мрії, мрії» (1965 р.) – композиція з широкою каймою бордового кольору й геометризованими вертикальними зображеннями кількох «квіток у вазоні» на сірому тлі.
Його килими, ошатні рушники, декоративні панно, плахтові тканини дивують масштабністю задумів та їх втілень, зачаровують характером орнаментальних розробок і недарма знайшли визнання не лише в Україні, а й далеко за її межами. Він – член НСХУ (1962), заслужений діяч мистецтв України (1992), народний художник України (1996), нагороджений орденом "За заслуги" III ступеню (2001). А також – досвідчений педагог, професор, котрий багато років викладає в Київському державному інституті декоративно-прикладного мистецтва і дизайну ім. М.Бойчука. Ім’я Сергія Григоровича Нечипоренка по праву увійшло до історії національної культури, як класика українського декоративно-прикладного мистецтва, патріарха художнього ткацтва, а його твори розкриваються як молитва-оберіг на щастя, на долю прийдешньому поколінню й рідній землі.
Ніна Бібік – завідуюча відділом науково-дослідної роботи ЧОХМ імені Григорія Галагана.






QR-код посилання на сторінку.
Скористайтеся програмою для сканування штрих-кодів на телефоні.




Категорія: Архів | Переглядів: 1674 | Додав: Svitdem | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: