Головна » 2012 » Квітень » 22 » Відбулося відкриття виставки сучасного іконопису та різьблення Оксани та Івана Мартиненків
22:37
Відбулося відкриття виставки сучасного іконопису та різьблення Оксани та Івана Мартиненків
19 квітня о 15-00 в Чернігівському обласному художньому музеї імені Григорія Галагана відбулося відкриття виставки сучасного іконопису та різьблення Оксани та Івана Мартиненків.
Художниця Оксана Мартиненко (1980 р.н.) – випускниця Московської іконописної майстерні імені Андрія Рубльова – звертається у своїй творчості до традицій давньоруського іконопису ХV-XVI cт. Великий вплив на формування її, як іконописця, мав життєвий подвиг і творчість матушки Іулянії (Марії Миколаївни Соколової). Першими іконами, написаними Оксаною Мартиненко у період навчанння стали: ікона преподобного Сави Сторожевського, Звенигородського чудотворця, учня Сергія Радонезького, Богородиці «Стягнення загиблих» та Богородиці «Знамення».
Добре знаними є ікони художниці, написані для Храму всіх Святих Чернігівських та Свято-Феодосіївського храму у Чернігові. Ікони її авторства знаходяться у Серафимо-Дівеєвському монастирі (Нижньоновгородська область, Росія) та у приватній власності замовників з Києва, Славутича, Москви, Алма-Ати.

Традиційно Оксана Мартиненко використовує тільки натуральні матеріали та фарби з природних мінералів та пігментів на основі яєчної емульсії. Іконопис художниці характеризується чітким рисунком, пластикою лінії, тонкою кольровою градацією від насичено яскравих до напівпрозорих кольорів.

Лейтмотивом іконопису художниці є ідея світлоносності ікони. Вона є вирішальною у створенні образу. Форма в іконі вибудовується від темного до світлого і завершується акцентами світла (движками). Використання золотого тла, прорисовка золотом складок та орнаменту одягу, покриття асистом несе у собі подібне смислове навантаження. У християнстві золото розуміється як світло у своєму сяйві і в своєму «благородному світінні» (Андрій Крітський), тому будь-який сюжет, зображений на тлі золота, тим самим у нього занурений, перетворюється на таїнство.

Вісім ростових ікон намісного ряду, різьблена арка та фрагменти напольного кіоту, створені для кафедрального собору Вознесіння Христового в Алма-Аті презентують авторські роботи творчої родини останніх років. Твори Оксани та Івана Мартиненків у цьому контексті акцентують увагу на нерозривному зв’язку мистецтва і духовної практики православної церкви.

Ікона, будучи об’єктом вшанування віруючими, розуміється «лєствіцею» сходження до Першообразу, який явив себе в Боголюдині – Ісусі Христі. Найпоширенішим типом зображення Ісуса Христа є Спас Нерукотворний, що традиційно вважається першою християнською іконою Художня мова Оксани Михайлівни звеличує і відкриває глибину богословського образу, як Царя всього сущого та Цариці Небесної. Духовний зв’язок Христа та Богородиці символічно підкреслений дзеркальним розташуванням червоного і синього кольорів їхнього одягу, що відповідає важливому положенню християнства – посланню благодаті з небес на землю (Благовіщення).

Активне дієве начало виступає на перший план в образах архангелів Михаїла та Гавриїла, які мають спільні іконографічні елементи – атрибути ангельської влади, мірило та зерцало, тороки, що свідчать про готовність архангелів виконувати волю Божу повсякчас.

Символічною, як за сюжетом, так і за художньою формою, є іконографія двунадесятого свята. Позачасова структура твору тут акцентується не конкретикою події, а її трактуванням відповідно канону. Ідеї соборного єднання підпорядкований композиційний ритм силуетів, співвідношення кольорових плям в іконі.

У центрі ікони «Святі новомученики та сповідники, які у землі Казахстанській просіяли, 2012р., внутрішньо пов’язані смислові вектори від земного до небесного і навпаки (відповідно до «Небесної ієрархії» Псевдо-Ареопагіта) окреслено зображенням розгорнутого Євангелія (ІОН 13:33) з цитатою «Заповедь новую даю вам, да любите друг друга», хреста – символу жертовної любові Ісуса, який, ніби продовжує її далі «как я возлюбил вас», храму – дому Господнього та Ісуса Христа на небасах у славі в оточенні серафимів. Симетричність композиції тут є ствердженням соборної єдності, переваги вселенського над індивідуальним.

Щедрою орнаментацією вирізняється єпископське вбрання одного найшанованіших у православ’ї святого – Миколая Чудотворця. Традиційно він правицею благословляє, а лівою рукою тримає Євангеліє з яскравим кіноварним зрізом, що наголошує на значенні проповідуваного ним Слова Божого.

Іконографічний тип святого-воїна відтворений у зображенні «Святого благовірного князя Олександра Невського», 2012 р., яка акцентує увагу на військових подвигах князя, здійснених у захист православної віри.

Про зрілість майстерності Оксани Мартиненко, її здатність творчо вирішувати іконографічні завдання в рамках канону, керуючись головними засобами художнього вираження – кольором та лінією, свідчить іконографія новомученика Василія Богоявленського. Він є останнім дореволюційним чернігівським архієреєм, який очолював чернігівську кафедру протягом 1911-1917 рр. і був прославлений у числі новомучеників 2000 р.

Супутником у житті й творчості Оксани Мартиненко є її чоловік Іван, який професійно займається різьбленням по дереву, є співавтором іконостасів Троїцького собору та Воскресенської церкви у Чернігові. Його роль і значення у храмовому мистецтві важко переоцінити. Іконостас визначає художню структуру кожної ікони. Завдяки йому ввесь ансамбль ікон набуває композиційної цілісності.

У експозиції авторству Івана Мартиненка належать арка над Царськими вратами та фрагменти напольного кіоту, оздоблені глибокорельєфним орнаментом у рослинному та зооморфному стилі (зображення райських птахів та левів) з елементами в’язі.
Творчість Оксани та Івана Мартиненків – це гармонія художньої образності і духовної символіки, мистецтва і невербального богослів’я, яка свідчить про новий етап у розвитку традицій сучасному іконописі та різьбленні.

Світлана Демченко,
молодший науковий співробітник Чернігівського обласного художнього музею імені Григорія Галагана.











QR-код посилання на сторінку.
Скористайтеся програмою для сканування штрих-кодів на телефоні.




Категорія: Виставки | Переглядів: 1327 | Додав: Майшев | Теги: сучасний іконопис, різьблення, Виставка | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: